۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

مجموع صید تون ماهیان اقیانوس هند به ۳۴۸ هزار تن رسید / رشد  ۲ برابری صید تون ماهیان اقیانوس هند طی ۲۰ سال گذشته

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، گفت: حدود ۲۰ سال پیش سهم کشور در بهره برداری از ذخائر تون ماهیان در اقیانوس هند حدود ۷ درصد بود که با سیاست گذاری‌های کلان شیلات، سرمایه گذاری انجام شده، ایجاد زیرساخت ها، آموزش و هدایت بهره برداران، اکنون به حدود ۱۴ درصد افزایش یافته و تقریباً رشد دو برابری داشتیم.
کد خبر: ۹۶۵۷۹

مجموع صید تون ماهیان اقیانوس هند به ۳۴۸ هزار تن رسید / رشد  ۲ برابری صید تون ماهیان اقیانوس هند طی ۲۰ سال گذشته


مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه ۳۲ کشور عضو کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند هستند و حدود ۴۵ کشور از ذخائر تون ماهیان اقیانوس هند بهره برداری می‌کنند، گفت: در این میان ایران در صید تون ماهیان در محدوده صیدگاهی غرب اقیانوس هند رتبه اول، در کل اقیانوس هند رتبه دوم و در جهان رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه فعالیت بیش از ۱۳۰۰ فروند شناور ایران در کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند به ثبت رسیده است، بیان داشت: حدود ۸۰۰ فروند از شناور‌های صیادی کشور در آب‌های اقیانوسی و فراساحل به صید می‌پردازند و بیش از ۶۰۰ فروند از شناور‌ها به سیستم برودتی برای نگهداری ماهی مجهز شده‌اند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در مرحله تدوین معیار‌های سهمیه بندی برای صید تون ماهیان در اقیانوس هند قرار داریم، تصریح کرد: براساس ارزیابی که کمیته علمی کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند انجام داده است پنج گونه از تون و شبه تون ماهیان شامل هوور مسقطی، تون چشم درشت، شیر، هوور و مارلین بی‌رویه صید شده است و در منطقه قرمز قرار دارند و بر همین اساس قطعنامه‌هایی صادر شده است که به کشور‌های عضو توصیه به کاهش تلاش صید و کاهش میزان صید شده است.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه تون و شبه تون ماهیان جزء ماهیان مهاجر دو کاشانه‌ای با مهاجرت‌های طولانی هستند، حدود ۸ درصد صید جهان را به خود اختصاص می‌دهند، ولی در ایران بیش از ۴۵ درصد صید کشور، مربوط به تون و شبه تون ماهیان است.

بهشتیان تاکید کرد: این نشان دهنده اهمیت و جایگاه صید تون ماهیان در فعالیت‌های صید و صیادی و صنعت شیلات کشور است، به طوری‌که حدود شش هزار فروند از ۱۱ هزار فروند شناور‌های صیادی کشور در صید درشت ماهیان فعالیت دارند و در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴۸ هزار تن از ذخائر مذکور را در صیدگاه‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند صید کردند که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، حدود ۲۰ سال پیش سهم کشور در بهره برداری از ذخائر تون ماهیان در اقیانوس هند حدود ۷ درصد بود که با سیاست گذاری‌های کلان شیلات، سرمایه گذاری‌های انجام شده، ایجاد زیرساخت‌ها، آموزش و هدایت بهره برداران، اکنون به حدود ۱۴ درصد افزایش یافته و تقریباً رشد دو برابری داشتیم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با دریای عمان و دسترسی به اقیانوس هند بیشترین سهم صید را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱، حدود ۶۱ درصد صید تون و شبه تون‌ماهیان سهم صیادان استان سیستان و بلوچستان، ۲۸ درصد هرمزگان، ۹ درصد بوشهر و حدود ۲ درصد استان خوزستان بوده است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ به ترتیب چهار گونه هوور مسقطی، هوور، گیدر، و زرده بیشترین میزان صید را به خود اختصاص داده به طوری‌که ۷۲ درصد صید تون و شبه تون ماهیان سهم آن‌ها بود.

به گفته بهشتیان، سطح زیان درشت در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند عمدتاً شامل ۱۴ گونه تون منقوش، زرده، گیدر، مارلین، هوور، گالیت، هوور مسقطی، چشم درشت، قباد، سارم، سکلا، شیر، صبور و بیاه می‌باشند، که سه گونه تون زردباله و هوور مسقطی و تون چشم درشت از لحاظ اکولوژیک جزء تون ماهیان گرمسیری هستند که بیشتر صید شناور‌های کشورمان نیز شامل این سه گونه با روش‌های عمده صید گوشگیر، پرساین و انواع رشته قلاب است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود در خصوص صید تون‌ماهیان عنوان کرد: بر‌اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از بهمن سال ۱۳۸۰ به عضویت کمیسیون تون‌ماهیان اقیانوس هند درآمده است.

وی اظهار داشت: از اهداف و مسئولیت‌های کمیسیون تون‌ماهیان اقیانوس هند می‌توان به حفاظت و مدیریت ذخایر تون و شبه تون ماهیان در منطقه IOTC، کاهش صید ضمنی و گونه‌های غیر‌هدف، مبارزه با صید غیر‌انونی، گزارش نشده و تنظیم نشده (IUU)، کنترل صید و تلاش صیادی، نظارت کنترل و بازرسی (MCS)، تهیه چارچوب‌های لازم برای جمع آوری و ارزیابی آمار و داده‌های صید، تعیین معیار‌های لازم برای ظرفیت صید، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه صید و صیادی و ارزیابی ذخایر، ایجاد ارتباط مؤثر با دیگر کشور‌های عضو و سایر سازمان‌های حاضر در کمیسیون در راستای بهره برداری پایدار از ذخائر مذکور اشاره کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار